Digitale les: Transmissieroute van de mug

Digitale les over de transmissieroute van de muskiet

Digitale lessen voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het onderwerp is de transmissieroute van de muskiet. Deze lessen zijn in maart 2021 live gegaan.
Onlangs was in het nieuws dat in Nederland tropische muggen waren aangetroffen. Het ging om de tijgermug en de gelekoortsmug, soorten die van oorsprong niet in Nederland voorkomen. Muggen kunnen tropische virusziektes zoals dengue, zika, gele koorts en het westnijlvirus verspreiden bij mensen en dieren.

Klimaatverandering zorgt ervoor dat muggen steeds beter gedijen in Nederland en de rest van Europa waar ze tot voor kort nauwelijks voorkwamen. Maar wist je dat ook onze huis-, tuin- en keukenmug tropische virussen kan overbrengen?